Misje - ortopedia


1.    Skalpel w dłoni – narysuj szkielet człowieka lub jeden z jego elementów (czaszka, kończyna górna, kończyna dolna, klatka piersiowa, kręgosłup). Opisz elementy rysunku (np. w czaszce podpisz nazwy kości, w kręgosłupie nazwy odcinków itp.). Postaraj się, aby Twój rysunek zachowywał odpowiednie proporcje między poszczególnymi kośćmi. Może być on kolorowy lub czarno-biały.

Rysunek zeskanuj/sfotografuj i wrzuć na Google Classroom do klasy Międzygalaktyczne Potyczki Medyczne.

ZA UŻYCIE ANGIELSKICH NAZW DOSTANIESZ DODATKOWO 7 Pn!

2.    STOP – możliwe promieniowanie (1) – przeprowadź w domu doświadczenie polegające na zbadaniu adaptacji receptorów skóry do temperatury otoczenia. Opis doświadczenia znajdziesz na samym dole tego postu. Poproś kogoś, aby zrobił Ci zdjęcie w trakcie robienia doświadczenia (musi być widać, że to Ty) lub nagraj krótki film. Po przeprowadzeniu doświadczenia sformułuj wniosek.

     Za nakręcenie filmu dodatkowo otrzymasz odznakę Pogromcy Receptorów.

Zdjęcie/film oraz wniosek na piśmie wrzuć na Google Classroom do klasy Międzygalaktyczne Potyczki Medyczne.

STOP – możliwe promieniowanie (2) – przeprowadź w domu obserwację polegającą na ustaleniu rodzaju stawu na podstawie zakresu jego ruchów. Opis obserwacji znajdziesz na samym dole tego postu. Poproś kogoś, aby zrobił Ci zdjęcie w trakcie robienia doświadczenia (musi być widać, że to Ty) lub nagraj krótki film.

     Za nakręcenie filmu dodatkowo otrzymasz odznakę Bohatera ruchu.

Zdjęcie/film wrzuć na Google Classroom do klasy Międzygalaktyczne Potyczki Medyczne.

4.    Uśmiech działa cuda – ułóż wiersz lub piosenkę opisujące części układu ruchu. Pomoże Ci rysunek ze str. 44 w podręczniku. Tekst możesz oddać na piśmie, a jeśli zdecydujesz się na nagranie muzyczne/ film dostaniesz dodatkowo odznakę Super Szkieletora.

Tekst lub nagranie wrzuć na Google Classroom do klasy Międzygalaktyczne Potyczki Medyczne.

5.    Ratownik medyczny – Wyobraź sobie, że jesteś ekspertem w dziedzinie siłowych dyscyplin sportowych. Stwórz poradnik dla osób trenujących na siłowniach, w którym opiszesz jak można uniknąć zakwasów, dlaczego warto zadbać o rozgrzewkę i odpowiednią dietę oraz wyjaśnisz, dlaczego nie warto korzystać ze środków dopingujących. Poradnik powinien mieć formę krótkiej książeczki (min. 3 strony, czcionka i format kartek dowolne), mile widziane obrazki/rysunki.

Poradnik wrzuć na Google Classroom do klasy Międzygalaktyczne Potyczki Medyczne.

6.    Na planie „Chirurgów” – nakręć film, w którym poinstruujesz ludzi jak niebezpieczne są oparzenia i odmrożenia, jak rozróżnić ich różne stopnie oraz sposoby pierwszej pomocy w poszczególnych przypadkach (możesz praktycznie pokazać na kimś co powinno się zrobić w tych sytuacjach, ale jedynie udając, że jest to osoba poparzona lub z odmrożeniami – nie wolno narażać zdrowia swojego ani innych osób 😉 Można zastosować np. charakteryzację!).

Film wrzuć na Google Classroom do klasy Międzygalaktyczne Potyczki Medyczne.


7.    Mediquizer -  możesz zdecydować się na jeden z quizów, dwa lub zrobić wszystkie trzy:
a) https://learningapps.org/watch?v=p440r97i218 - KONIECZNIE PRZECZYTAJ NAJPIERW POLECENIE!
b) https://learningapps.org/watch?v=pk3j721h518 - KONIECZNIE PRZECZYTAJ NAJPIERW POLECENIE!
c) https://learningapps.org/watch?v=p5o1jhega18 - KONIECZNIE PRZECZYTAJ NAJPIERW POLECENIE!

8.    Wyścigi na wózkach w trakcie lekcji staraj się słuchać nauczyciela, zgłaszać gdy zadaje pytania lub szuka chętnych do wykonywania jakichś zadań lub doświadczeń, czyli streszczając – bądź aktywny.

9.    Zaginione ziółka – odnajdź we Wrocławiu lub w innej miejscowości drzewo Kasztanowiec Zwyczajny. Zrób sobie z nim zdjęcie tak, żeby widoczne były liście i owoce. I najważniejsze - musisz być widoczny/a na zdjęciu. Jeśli nie chcesz uchwycić twarzy to np. charakterystyczna bransoletka czy zegarek który posiadasz również przy sobie na Straganie kupca ;)

Zdjęcie wrzuć na Google Classroom do klasy Międzygalaktyczne Potyczki Medyczne.





STOP – możliwe promieniowanie (1) - opis - Adaptacja receptorów ciepła i zimna

W naszej skórze oprócz receptorów dotyku znajdują się również receptory ciepła i zimna. Dzięki nim odczuwamy zmiany temperatury otoczenia. Większość receptorów ma zdolność adaptacji. Oznacza to, że jeżeli bodziec działa zbyt długo receptor przestaje odbierać o nim informacje. Zdolność adaptacji receptorów chroni nasz organizm przed zbyt dużą liczbą informacji docierających z otoczenia. Nadmiar bodźców mógłby bowiem zakłócić funkcjonowanie ciała.

Przeprowadzając doświadczenie sprawdź, czy receptory ciepła i zimna są faktycznie zdolne do adaptacji.

Do naczynia z ciepłą wodą włóż dłoń i trzymaj ją nieruchomo do momentu, w którym poczujesz, że woda zrobiła się chłodna. Następnie do tej samej wody włóż drugą dłoń i sprawdź, czy woda faktycznie ostygła.


STOP – możliwe promieniowanie (2) - opis - Ustalenie rodzaju stawu na podstawie zakresu jego ruchów

Wykonując wszystkie możliwe ruchy, zbadaj jakiego rodzaju stawy znajdują się:

- między ramieniem a tułowiem (barkowy),

- między udem a podudziem (kolanowy),

- między udem a tułowiem (biodrowy).

Komentarze