Misje - ortopedia
1.
Skalpel w dłoni –
narysuj szkielet człowieka lub jeden z jego elementów (czaszka, kończyna górna,
kończyna dolna, klatka piersiowa, kręgosłup). Opisz elementy rysunku (np. w
czaszce podpisz nazwy kości, w kręgosłupie nazwy odcinków itp.). Postaraj się,
aby Twój rysunek zachowywał odpowiednie proporcje między poszczególnymi kośćmi.
Może być on kolorowy lub czarno-biały.
Rysunek zeskanuj/sfotografuj i wrzuć na Google Classroom do klasy Międzygalaktyczne Potyczki Medyczne.
ZA UŻYCIE ANGIELSKICH NAZW DOSTANIESZ DODATKOWO 7 Pn!
2.
STOP – możliwe promieniowanie (1) – przeprowadź w domu doświadczenie polegające na
zbadaniu adaptacji receptorów skóry do temperatury otoczenia. Opis doświadczenia
znajdziesz na samym dole tego postu. Poproś kogoś, aby zrobił Ci zdjęcie w
trakcie robienia doświadczenia (musi być widać, że to Ty) lub nagraj krótki
film. Po przeprowadzeniu doświadczenia sformułuj wniosek.
Za nakręcenie filmu dodatkowo otrzymasz odznakę Pogromcy Receptorów.
Za nakręcenie filmu dodatkowo otrzymasz odznakę Pogromcy Receptorów.
Zdjęcie/film
oraz wniosek na piśmie wrzuć na Google Classroom do klasy Międzygalaktyczne Potyczki Medyczne.
STOP – możliwe promieniowanie (2) – przeprowadź w domu obserwację polegającą na ustaleniu rodzaju stawu na podstawie zakresu jego ruchów. Opis obserwacji znajdziesz na samym dole tego postu. Poproś kogoś, aby zrobił Ci zdjęcie w trakcie robienia doświadczenia (musi być widać, że to Ty) lub nagraj krótki film.
Za nakręcenie filmu dodatkowo otrzymasz odznakę Bohatera ruchu.
Za nakręcenie filmu dodatkowo otrzymasz odznakę Bohatera ruchu.
Zdjęcie/film wrzuć na Google Classroom do klasy Międzygalaktyczne Potyczki Medyczne.
4.
Uśmiech działa cuda –
ułóż wiersz lub piosenkę opisujące części układu ruchu. Pomoże Ci rysunek ze
str. 44 w podręczniku. Tekst możesz oddać na piśmie,
a jeśli zdecydujesz się na nagranie muzyczne/ film dostaniesz dodatkowo odznakę
Super Szkieletora.
Tekst
lub nagranie wrzuć na Google Classroom do klasy Międzygalaktyczne Potyczki Medyczne.
5.
Ratownik medyczny –
Wyobraź sobie, że jesteś ekspertem w dziedzinie siłowych dyscyplin sportowych.
Stwórz poradnik dla osób trenujących na siłowniach, w którym opiszesz jak można
uniknąć zakwasów, dlaczego warto zadbać o rozgrzewkę i odpowiednią dietę oraz
wyjaśnisz, dlaczego nie warto korzystać ze środków dopingujących. Poradnik
powinien mieć formę krótkiej książeczki (min. 3 strony, czcionka i format
kartek dowolne), mile widziane obrazki/rysunki.
Poradnik
6.
Na planie „Chirurgów” –
nakręć film, w którym poinstruujesz ludzi jak niebezpieczne są oparzenia i
odmrożenia, jak rozróżnić ich różne stopnie oraz sposoby pierwszej
pomocy w poszczególnych przypadkach (możesz praktycznie pokazać na kimś co
powinno się zrobić w tych sytuacjach, ale jedynie udając, że jest to
osoba poparzona lub z odmrożeniami – nie wolno narażać zdrowia swojego ani innych
osób 😉 Można zastosować np. charakteryzację!).
Film wrzuć na Google Classroom do klasy Międzygalaktyczne Potyczki Medyczne.
7.
Mediquizer - możesz
zdecydować się na jeden z quizów, dwa lub zrobić wszystkie trzy:
8.
Wyścigi na wózkach –
w trakcie lekcji staraj się słuchać nauczyciela,
zgłaszać gdy zadaje pytania lub szuka chętnych do wykonywania jakichś zadań lub
doświadczeń, czyli streszczając – bądź aktywny.
9.
Zaginione ziółka –
odnajdź we Wrocławiu lub w innej miejscowości drzewo Kasztanowiec Zwyczajny.
Zrób sobie z nim zdjęcie tak, żeby widoczne były liście i owoce. I najważniejsze - musisz być widoczny/a na zdjęciu. Jeśli nie chcesz uchwycić twarzy to np. charakterystyczna bransoletka czy zegarek który posiadasz również przy sobie na Straganie kupca ;)
Zdjęcie wrzuć na Google Classroom do klasy Międzygalaktyczne Potyczki Medyczne.
STOP – możliwe promieniowanie (1) - opis - Adaptacja receptorów ciepła i zimna
W naszej skórze oprócz receptorów dotyku znajdują się również receptory ciepła i zimna. Dzięki nim odczuwamy zmiany temperatury otoczenia. Większość receptorów ma zdolność adaptacji. Oznacza to, że jeżeli bodziec działa zbyt długo receptor przestaje odbierać o nim informacje. Zdolność adaptacji receptorów chroni nasz organizm przed zbyt dużą liczbą informacji docierających z otoczenia. Nadmiar bodźców mógłby bowiem zakłócić funkcjonowanie ciała.
Przeprowadzając doświadczenie sprawdź, czy receptory ciepła i zimna są faktycznie zdolne do adaptacji.
Do naczynia z ciepłą wodą włóż dłoń i trzymaj ją nieruchomo do momentu, w którym poczujesz, że woda zrobiła się chłodna. Następnie do tej samej wody włóż drugą dłoń i sprawdź, czy woda faktycznie ostygła.
STOP – możliwe promieniowanie (2) - opis - Ustalenie rodzaju stawu na podstawie zakresu jego ruchów
Wykonując wszystkie możliwe ruchy, zbadaj jakiego rodzaju stawy znajdują się:
- między ramieniem a tułowiem (barkowy),
- między udem a podudziem (kolanowy),
- między udem a tułowiem (biodrowy).
Komentarze
Prześlij komentarz